WIERNY ZASADOM  -  SKUTECZNY W DZIAŁANIU!
 
.
<<
MIROSŁAW ZDANOWICZ
Radny Miasta Gdańsk
STRONA GŁÓWNA    GALERIA ZDJĘĆ  FACEBOOK KONTAKT
Gdańska komunikacja miejska znów na plusie
Więcej o ponad 3,5 miliona przewiezionych pasażerów niż przed rokiem, wzrost liczby sprzedanych biletów okresowych i wyższe dochody ze sprzedaży biletów - wszystko to sprawia, że rok 2015 w gdańskiej komunikacji miejskiej zaliczyć można do udanych.

- Na liniach tramwajowych i autobusowych organizowanych przez Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku między 1 stycznia a 31 grudnia 2015 r. przewiezionych zostało dokładnie 174 488 493 pasażerów, czyli o 2,12% więcej, niż w 2014 roku - informuje zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej Piotr Grzelak. - Co ważne, tendencja zwyżkowa utrzymuje się już od kilku lat. Dwa lata temu liczba pasażerów gdańskiej komunikacji po raz pierwszy przekroczyła próg 170 milionów.

Przypomnijmy, rok 2009 przyniósł liczbę 147 803 899 pasażerów. Później było już tylko lepiej: w 2010 r. liczba pasażerów zwiększyła się do 154 936 795, rok później do 157 077 625. W 2012 r. gdańskimi autobusami i tramwajami podróżowało już 162 258 991, w 2013 r. suma ta wyniosła 168 000 399, by rok później (w 2014 r.) wzrosnąć aż do 170 864 329 pasażerów.

Ale wzrost liczby pasażerów nie jest jedynym odnotowanym w minionym roku w gdańskiej komunikacji zbiorowej. W 2015 r. wzrosła także liczba sprzedanych biletów okresowych oraz dochody ze sprzedaży biletów. - Miasto Gdańsk promuje wśród pasażerów zakup biletów okresowych, dzięki czemu z roku na rok rośnie ich sprzedaż - mówi dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku Jerzy Dobaczewski. - Udział biletów okresowych w całej sprzedaży biletów ZTM w 2013 r. wyniósł 50,2 %, w 2014 r. - 51,2%, a w 2015 r. już 52,1%, gdzie średnia cena biletu jednorazowego sprzedanego w 2015 r. to 2,56 zł, a średnia cena biletu okresowego - 69,10 zł. Dochody ze sprzedaży biletów ogółem w 2015 r. wyniosły 109 264 478 zł, podczas gdy w 2014 r. - 106 786 248 zł.

Przyczyn takiego stanu rzeczy jest kilka. - Ogromne znaczenie mają inwestycje w infrastrukturę komunikacyjną oraz w nowoczesny tabor - zaznacza Piotr Grzelak. - Ubiegły rok minął nam pod znakiem uruchomienia kilku ważnych inwestycji. Największą z nich była uruchomiona pod koniec sierpnia trasa tramwajowa w dzielnicy Piecki-Migowo, która dla wielu gdańszczan okazała się bardzo dogodnym rozwiązaniem. Świadczy o tym duża popularność nowych tras linii 10 i 12. Lepsze skomunikowanie mieszkańców tej dzielnicy przekłada się na odnotowany w 2015 r. wzrost liczby pasażerów - w okresie od września ubiegłego roku do końca 2015 r. z gdańskiej komunikacji miejskiej skorzystało 703 880 pasażerów więcej, niż w analogicznym okresie w 2014 r. Ponadto zakończyliśmy remont torowiska tramwajowego na Przeróbce oraz wybudowaliśmy dojazdy do Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Gdański tabor wzbogacił się o 5 nowoczesnych niskopodłogowych i klimatyzowanych tramwajów PESA Jazz Duo oraz kilkanaście zmodernizowanych modeli Duewag N8C.

Warto przypomnieć, że w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej przed kilku laty wybudowano także m.in. trasę tramwajową do Łostowic Świętokrzyskiej, która połączyła południe miasta z centrum i dzielnicami nadmorskimi, zmodernizowano istniejące tory i sieć trakcyjną wraz z infrastrukturą oraz zakupiono nowoczesny tabor tramwajowy - 35 tramwajów typu PESA Swing 120NaG.

- Korzystanie z komunikacji miejskiej po prostu się opłaca. Nie tylko ze względu na czas (przypominam, że ponad 90 % torowisk w Gdańsku jest wydzielonych), ale i komfort jazdy. 86% gdańskich tramwajów to pojazdy niskopodłogowe lub z częścią niskopodłogową, na 229 autobusów 100% to pojazdy niskopodłogowe, ponadto 80% autobusów i 51% tramwajów posiada klimatyzację. Nie można nie wspomnieć również o atrakcyjnej polityce cenowej - ceny biletów jednorazowych obowiązują niezmiennie od czerwca 2012 r., natomiast ceny biletów okresowych od maja 2011 roku - zaznacza zastępca prezydenta. - Co ważne, w styczniu tego roku nastąpiła integracja taryfowa. Oznacza to nową ofertę biletów metropolitalnych, dzięki którym możliwa jest podróż zarówno liniami ZTM w Gdańsku, jak i liniami SKM oraz PKM.