WIERNY ZASADOM  -  SKUTECZNY W DZIAŁANIU!
 
.
<<
MIROSŁAW ZDANOWICZ
Radny Miasta Gdańsk
STRONA GŁÓWNA    GALERIA ZDJĘĆ  FACEBOOK KONTAKT
Inwestycje rowerowe na topie
To największy projekt rowerowy o charakterze komunikacyjnym w Polsce - "Rozwój Komunikacji Rowerowej Aglomeracji Trójmiejskiej" zdobył tytuł TOP Inwestycja Komunalna 2016. Zrealizowany przez trzy gminy, zintegrował istniejące trójmiejskie sieci dróg rowerowych w jeden ułatwiający komunikację system. Na tym nie koniec topowych inwestycji rowerowych.

Gdańsk jest liderem wśród polskich miast w zakresie budowy sieci dróg rowerowych. - Od wielu lat konsekwentnie realizujemy program budowy nowoczesnych dróg rowerowych, dzięki którym mieszkańcy i turyści mają możliwość korzystania z roweru jako alternatywnego środka transportu miejskiego oraz uprawiania turystyki rowerowej. Obecnie sieć wszystkich tras rowerowych i ulic o ruchu uspokojonym wynosi w Gdańsku już 570 km - zaznacza zastępca prezydenta Gdańska Piotr Grzelak. - By zwiększyć dostępność i integrację istniejącej na terenie Trójmiasta sieci dróg rowerowych w jeden, ułatwiający komunikację system, wspólnie z Sopotem i Gdynią, zrealizowaliśmy kompleksowy program rozwoju dróg rowerowych. W efekcie, w Gdańsku, Gdyni i Sopocie powstały 42 km dróg rowerowych. Dzięki temu projektowi usługi komunikacyjne, rekreacyjne i turystyczne oferowane przez nasze miasta uzyskały całkowicie nowy wymiar i trwałe podstawy zrównoważonego rozwoju.

Gdańsk rowerem stoi
Wraz z przyrostem infrastruktury idzie dynamiczny wzrost ruchu rowerowego. Na dwóch najbardziej popularnych drogach rowerowych - Al. Zwycięstwa i Pas Nadmorski - wybudowanych w ramach projektu trójmiejskiego, rocznie przejeżdża prawie 2 mln rowerzystów. W gdańskiej kampanii "Rowerowy Maj" blisko 70 procent uczniów gdańskich szkół podstawowych dojeżdża na zajęcia rowerami. A w Europejskiej Rywalizacji Miast (ECC), w której Gdańsk z powodzeniem broni tytułu lidera, mieszkańcy wykręcają rowerami ponad 20-30 tys. km każdego dnia.

W ramach projektu "Rozwój Komunikacji Rowerowej Aglomeracji Trójmiejskiej" na terenie Trójmiasta powstało 37 dróg rowerowych o łącznej długości 42 km, w tym w Gdańsku blisko 27 km (Oliwa-Przymorze-Zaspa, Wrzeszcz-Morena, Gdańsk Śródmieście i Suchanino, Brzezno-Nowy Port, Stogi-Sobieszewo- Rudniki). Trasy rowerowe wybudowane zostały wzdłuż głównych ciągów komunikacyjnych. Łączą one dzielnice peryferyjne z centrum miasta oraz inne uczęszczane przez rowerzystów lokalizacje tworzące ciągły system tras rowerowych w miastach. Ponadto, w celu wzmocnienia transportowego charakteru dróg rowerowych, wybudowanych zostało także 14 węzłów integracyjnych typu "bike&ride", w tym w Gdańsku - w 9 lokalizacjach (przystanek SKM Gdańsk Żabianka, stacja PKP Gdańsk Oliwa, Brzezno (plaża), Opera Bałtycka, stacja PKP Gdańsk, stacja PKP Gdańsk Główny, przystanek SKM Gdańsk Orunia, przystanek SKM Gdańsk Uniwersytet (Przymorze), przystanek SKM Gdańsk Zaspa.

- Najczęstszą lokalizacją węzłów integracyjnych jest sąsiedztwo Szybkiej Kolei Miejskiej, czyli środka transportu łączącego całą Aglomerację Trójmiejską umożliwiając sprawne połączenie komunikacyjne. Z Szybkiej Kolei Miejskiej korzysta rocznie ponad 35 mln osób - mówi Remigiusz Kitliński pełnomocnik prezydenta Gdańska ds. Komunikacji Rowerowej. - W ramach projektu powstało także dodatkowo 10 parkingów uzupełniających, chcieliśmy w ten sposób umożliwić rowerzystom bezpieczne pozostawienie roweru w lokalizacjach będących docelowymi punktami podróży.

W Gdańsku monitorowane parkingi powstały przy gdańskim zoo, na Targu Węglowym, na Stogach i Jelitkowie przy plaży, na Placu Zebrań Ludowych i Moście Zielonym.

Całkowita wartość projektu wynosiła ok. 75 mln zł, w tym dofinansowanie UE ok. 47 mln zł.

Rowerem 4. generacji po Gdańsku i nie tylko
- Inwestycja ta stworzyła solidne podstawy dla dalszych działań na rzecz nowoczesnej i ekologicznej infrastruktury transportowej oraz tworzenia kompleksowej oferty turystycznej dla trójmiejskiej metropolii. Co ważne, z poszanowaniem dla środowiska naturalnego oraz opartej na posiadanych przez gminy zasobach. I tak, wraz z 15 samorządami przygotowujemy się obecnie do realizacji projektu budowy systemu roweru metropolitalnego. Do dyspozycji mieszkańców i odwiedzających nas turystów oddać chcemy nowoczesne rowery 4. generacji. Wypożyczanie takiego roweru ma być maksymalnie proste i dostępne. Zaletami takiego systemu są integralność z urządzeniami mobilnymi, lepsza synchronizacja z komunikacją zbiorową oraz większa liczba dedykowanych parkingów - informuje Piotr Grzelak.

Chęć przystąpienia do projektu roweru metropolitalnego wyraziły: Sopot, Gdynia, gmina Kartuzy, miasto i gmina Pruszcz Gdański, miasto Puck, miasto Reda, miasto Rumia, gmina Sierakowice, gmina Somonino, gmina Stężyca, Tczew i gmina Władysławowo. Uruchomienie Systemu Roweru Metropolitalnego planowane jest wiosną 2018 roku.

Konkurs Top Inwestycje Komunalne organizowany jest przez serwis Portalsamorzadowy.pl i Grupę PTWP. Jak podkreślają organizatorzy - celem konkursu jest wskazanie najlepszych praktyk inwestycyjnych oraz docenienie tych, którzy osiągnęli inwestycyjny sukces, dzięki odważnym, prorozwojowym decyzjom.