WIERNY ZASADOM  -  SKUTECZNY W DZIAŁANIU!
 
.
<<
MIROSŁAW ZDANOWICZ
Radny Miasta Gdańsk
STRONA GŁÓWNA    GALERIA ZDJĘĆ  FACEBOOK KONTAKT
Nie kupię Ci alkoholu - Pan chyba żartuje ..
Nie kupię Ci alkoholu - Pan chyba żartuje ..
Specjalny spot reklamowy oraz plakaty w przestrzeni miejskiej przekonują " Alkohol dla nieletnich - ja tego nie kupuję".  Miasto Gdańsk  realizuje kampanię "Młodość bez procentów". Jej ambasadorem w tym roku został Majcie Gleba Florek, który w spotach reklamowych zachęca do odpowiedzialnej postawy w sprawie zakupu alkoholu przez nieletnich.

Widzisz - reaguj!

- Dane są porażające. Coraz więcej młodzieży spożywa alkohol. Apeluję do młodych ludzi, uświadamiam i przypominam - alkohol szkodzi waszemu zdrowiu, uszkadza mózg, wpływa na zdolności poznawcze, a skutki jego działania są nieodwracalne - alarmował podczas konferencji prasowej  Piotr Kowalczuk Zastępca Prezydenta ds. Polityki Społecznej.
?Proszę dorosłych, nie pomagajcie w kupowaniu alkoholu. A kiedy widzicie, że nastolatek próbuje kupić w sklepie napoje procentowe reagujcie. Nie bójcie się zapytać sprzedawcy czy sprawdził dowód potwierdzający wiek młodego człowieka - mówił Kowalczuk.

Tegorocznym hasłem miejskiej kampanii informacyjno-edukacyjnej "Młodzież bez procentów" jest "Widzisz - reaguj". Tegoroczna jej odsłona skierowana jest do dorosłych, aby uzmysłowić im, jak ważna jest ich reakcja. Zaczynając od postawy sprzedawców, osób będących świadkami zakupu alkoholu przez nieletnich aż po rodziców i opiekunów młodzieży. W tym roku kampania skupia się na konkretnej grupie dorosłych - osobach pełnoletnich, które spotykają się z prośbami o zakup alkoholu. Każdy z nas może spotkać się z prośbą, ze strony młodzieży o zakup alkoholu. Zazwyczaj ma to miejsce, gdy sprzedawca odmawia sprzedaży alkoholu. Wtedy młodzież często zwraca się o pomoc do dorosłych (nawet nieznajomych) lub starszych kolegów lun koleżanek. Kampania "Młodzież bez procentów" realizowana jest od 2002 roku.

Pan chyba żartuje.

Ważnym elementem tegorocznej kampanii jest spot video, którego głównym bohaterem jest sprzedawca w sklepie. W postać tą wciela się Maciej "Gleba" Florek, juror programu "You Can Dance - Po prostu tańcz" który jest idolem młodych ludzi. Maciej Florek poprzez swoją odpowiedzialną postawę i poczucie humoru jest w oczach starszej młodzieży autentycznym ambasadorem kampanii. Spot emitowany będzie w pojazdach komunikacji miejskiej w Gdańsku, na portalach służących do bezpłatnego umieszczania filmów oraz w serwisach społecznościowych, a także na ekranach reklamowych w przestrzeni miejskiej. Planowana jest także emisja w telewizji. Maciej "Gleba" Florek występuje również na plakatach, które eksponowane będą w pojazdach komunikacji miejskiej.

-To budujące, kiedy widzę, że plakaty z kampanią na moim profilu FB lubią młodzi ludzie. To znaczy, że oni się nie wstydzą identyfikować z kampanią antyalkoholową. Jest nadzieja, że młode pokolenie będzie chciało i umiało bawić się bez wspomagaczy jakimi są napoje alkoholowe - mówił na konferencji Maciej Florek.

W tworzeniu tegorocznej kampanii wzięli udział: Maciej "Gleba" Florek (juror programu " You can Dance - po prostu tańcz"), młodzież z Gdańskiej Grupy PaT (program  Komendy Głównej Policji "Profilaktyka a Ty") oraz pracownicy Gdańskiego Centrum Profilaktyki Uzależnień.

Na realizację kampanii w tym roku przeznaczono 10 tys. zł. Dotychczas na realizację kampanii Młodość bez procentów wydano ponad 150 tys. zł.

Spot do obejrzenia na stronie: www.youtube.com/watch?v=ONcGRNX2hlA

Alkohol - nie dla dzieciaków

W poprzednich latach twarzami kampanii byli  Agnieszka Rylik i Paweł Nastula. W ramach kampanii przeprowadzane były szkolenia terenowe i stacjonarne dla właścicieli i personelu sklepów posiadających koncesję na sprzedaż alkoholu.

-Kiedy piętnaście lat temu zaczynaliśmy realizować kampanię, właściciele sklepów sprzedających alkohol mówili do nas, zabieracie nam klientów.  Trzeba było od podstaw tłumaczyć, że dzisiaj ty sprzedaż nieznajomemu dziecku alkohol, a twój syn czy wnuk kupi u twojego konkurenta. Młody człowiek nie może być klientem kupującym alkohol. Dzisiajwidzimy efekty prowadzonych spotkań i szkoleń. Osoby pracujące w handlu widzą potrzebę takich działań - przekonywał Adam Landowski dyrektor Gdańskiego Centrum Profilaktyki Uzależnień. W tym roku zwracamy się do kolejnej grupy dorosłych, tych którzy spotkają się z prośbą o pomoc w zakupie alkoholu. Pomimo takich próśb ze strony młodzieży, nie kupujcie im alkoholu - apelował Landowski.

W ramach kampanii odbyły się także warsztaty dla młodzieży na temat profilaktyki uzależnień, aktywizacji rówieśniczej i wskazywania alternatyw, a także wspierania asertywnych zachowań. Elementem kampanii były także warsztaty dla nauczycieli na temat komunikacji z uczniami, stawiania granic, rozwiązywania problemów, zachęcania do współpracy w szkołach ponadgimnazjalnych.

Przerażające dane

Według badania CBOS (Warszawa, 2016 r. ) trzy czwarte uczniów w wieku 12-17 lat ma za sobą kontakt z alkoholem, a średni wiek inicjacji w Polsce wynosi 13 lat. 67,6% rodziców zgadza się ze stwierdzeniem, że młody człowiek i tak spróbuje alkoholu przed "osiemnastką", a 46,5% woli "prewencyjnie" poczęstować nastolatka "czymś mocniejszym" w domu. Ponadto 34,2% nastolatków przyznaje, że pierwszy alkohol został im kupiony przez osobę dorosłą.

Jak wynika z badań "Wzorce konsumpcji alkoholu" (Gdańsk, 2015 r.) co ósmy badany (12,5%) przyznał, iż w ciągu ostatniego roku widział, jak sprzedawano nieletnim alkohol badanych ( w 2011 23,6%). Deklaracji takiej najczęściej udzielali badani z grupy wiekowej 18-29 lat (20,2%), uczniowie i studenci (22,0%). W ciągu ostatniego roku sytuację wylegitymowania osoby wyglądającej na nieletnią podczas próby kupienia alkoholu widziało 34,3%. 33 % dorosłych było świadkiem spożywania alkoholu przez nieletnich. Na przestrzeni lat można zauważyć jednak istotną zmianę: w 2005 r. świadkami sprzedaży alkoholu osobom nieletnim było 68,6% badanych, a w już 2011 47,5%.

Badanie ESPAD ( Gdańsk, 2015 r.) wskazuje, że 77,5% gimnazjalistów i 92,4% uczniów szkół ponadgimnazjalnych sięgnęło kiedykolwiek (raz lub więcej) po alkohol. Najczęściej sięgają oni po piwo lub po mocniejsze alkohole. Uczniowie uważają, że nie mieliby trudności w kupieniu alkoholu -  badania pokazują, że im mocniejszy alkohol tym większa trudność w jego zakupie (wódkę z łatwością może kupić 41,8% gimnazjalistów i 69,7% uczniów szkół ponadgimnazjalnych) oraz im starsza młodzież, tym mniejsze ma trudności z kupieniem alkoholu.

Warto pamiętać, że zgodnie z art. 208 Kodeksu Karnego sprzedaż i udostępnianie alkoholu nieletnim jest przestępstwem.